onsdag 27 juni 2012

Stenläggningen bakom verandan

Så har jag äntligen fått ned lite buskar och blad i den gamla stenläggningen i skuggan bredvid verandan. Ja, gamla och gamla... Jag fick göra om stenläggningen oxå, inte mycket att grubbla över med tanke på gräset som letat sig in bland stenarna och den alltför grova grus som använts mellan stenarna. Sydboken som stod där fick sågas ned, den trivdes inte alls i skuggan, utan ålade sig likt marktäckare ut över gräsmattan. Det döende trädet har nu ersatts av skuggtåliga växter. En lagerhägg längst inne i hörnan. Den kan bli nästan 2 m hög, men tål beskärning om det behövs. Framför den står två skugg-gröna, ca 30 cm höga marktäckare, och till vänster finns tre funkior, vilka också kan bli ca 30-40 cm höga. Strax till vänster om dessa finns en bokplanta som jag lät vara kvar. Jag har blivit så inspirerad av de kraftigt beskurna bokarna vid föräldrarnas stuga i Norje Boke. Ett liknande buskträd kan jag ju faktiskt ha intill mitt hus också. Under boken växer en ännu inte identifierad marktäckande lågväxt. Längst till vänster har jag planterat ett japanskt starrgräs. Närmst kantstenen två vita fetblad.
Nu är äntligen allt på plats, nu väntar jag bara på lite torka så jag kan sopa ut sättsanden lite jämnare.
Ett par nya gummistövlar lyckades jag fynda på citygross igår. De har redan varit till god hjälp i trädgården idag, tillsammans med knottskyddshatten jag letade upp i garderoben. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar